سفارش تبلیغ
صبا
جلای این دلها ذکر خدا و تلاوت قرآن است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 

 

 

از قرآن بپرسAsk quran

اگر به یاد داشته باشید در یکی از پست های گذشته درباره موسیقی مطالبی رو به عرض رسوندم یکی از بازدید کنندگان گرامی مطلبی را در کامنت به من تذکر دادند که به ناچار این پست رو به نکته ای تکمیلی درباره موسیقی اختصاص می دهم.

 

سلام . در دو ایه اول که نوشتین من نفهمیدم  ،حدیث و قول ، چه رطی به موسیقی دارند . چون موسیقی کلام نیست . ولی حدیث و قول هر دو کلامند .

simayetoazdoor.persianblog.com

راحله (یکشنبه 4/4/1385 - 2:0 ص )

 

مفسران ذیل این آیات مطالب مفصلی دارند که حاصل آن به شرح ذیل است:

  1. اگر ما بودیم و این کلمات لهو الحدیث و قول الزور در قرآن بر سخن باطل و بیهوده دلالت می کردند و بس اما روایاتی داریم که یکی از مصادیق آن ها را موسیقی غنایی  معرفی می کنند.
  2. منظور از موسیقی تنها آهنگ نیست بلکه موسیقی شامل هم آهنگ و هم آوازها وترانه  می شود بنابراین می توان گفت نسبت موسیقی با آواز عموم خصوص مطلق است یکی از مصادیق موسیقی آواز و ترانه است که از گفتار و یک سری اشعار درست می شود و قول و حدیث برآن ها اطلاق خواهد شد.
  3. فراموش نکنیم موسیقی حرام بر خواندن اشعار بیهوده لفو و بی معنا و اشعار عشقی کوچه بازاری که مناسب مجالس لهو و لعب است نیز اطلاق می شود.

باید توجه داشت که فاسد شدن قلب ، امر اختیارى نیست که بگوییم : «من کارى مى کنم که فاسد نشوم » ، بلکه اگر مقدمات آن حاصل شود ، قلب خود به خود زنگار گرفته ، فاسد مى شود و گوش دادن به نوارهاى مبتذل (ترانه ) یکى از آن مقدمات است .





  • کلمات کلیدی :

  • ::: شنبه 85/4/10 ::: ساعت 8:30 صبح :::   توسط سعید شمس Saeeid shams 
    نظرات شما: نظر

    به صحرا بنگرم صحراته بینم

    به دریا بنگرم دریاته بینم

     به هر جا بنگرم کوه و در دشت

    نشون از قامت رعناته بینم

    راستی تا به حال برای گردش و تفریح به بیابان رفتی ؟ جنگل چطور ؟  به دریا هم سری زدی؟ رودخانه که حتما رفتی !
    صدای نوای زیبایی را در چنین اماکنی می توان شنید این همان موسیقی طبیعی است که خداوند برای ما به عنوان یه  نعمت عرضه کرده است این همان خوراک روح است

    من و شما چقدر از این خوراک روح تغذیه کردیم ؟ چقدر از آن را بی بهره گذاشتیم ؟ آیا تا به حال سعی نکردیم آن را تغییر بدهیم و به صداهای ناهنجار تبدیل کنیم؟!
    یه روز داشتم از اهواز به اندیمشک می رفتم توی یه سواری نشستم خسته بودم از خستگی خوابم برد میان خواب با شنیدن صداهای ناهنجاری از خواب بیدار شدم متوجه شدم آقای راننده از خواب من کمال استفاده رو برده یه آهنگ تاپ خارجی گذاشته آره ظاهرا از نوع اکسیژن بود خیلی گوش خراش بود تا بیدارشدم گفتم جوان حیفه شما از نعمت جوانی و سلامتی برخورداری گوش و روح و روانت رو به این صداهای ناهنجار عادت بدی ؟!
    آخه ما جوونا چیزی نداریم تا باهاش خوش باشیم  جز همین نوارها مگه این ها مشکل داره ؟
    گفتم کم نه ! شما دنبال خوراک روح می گردید؛ ولی به آن غذای مسموم می دهید این آهنگ ها به منزله سم برای روح شماست نه تنها شما رو سیر نمی کند بلکه بیمارتون می کنه. بی خود نیست که موسیقی غنایی در قرآن هم مورد نهی واقع شده .

    ببخشید کجای قرآن درباره موسیقی اشاره شده؟

    اولا:غنا و موسیقى مبتذل و مطرب، و گوش دادن آن به اجماع فقهاى شیعه حرام است، و در قرآن کریم آیاتى هست که مسلمانان را از غنا و این گونه موسیقى نهى مى فرماید:

    1. «و من الناس من یشترى لهوالحدیث لیضلّ عن سبیل الله...;(لقمان، 6) بعضى از مردم سخنان بیهوده را مى خرند تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهى را به استهزاء گیرند. براى آنان عذابى خوار کننده است.» یکى از مصادیق لهوالحدیث ـ که حرام است ـ موسیقى و غناست.

    2. «فاجتنبوا الرجس من الأوثن واجتنبوا قول الزّور...;(حج،30) از بت هاى پلید اجتناب کنید و از سخن باطل بپرهیزید» این جا هم یکى از موارد قول زور (سخن باطل) که حرام است موسیقى و غناست;

    3. آیه «وَ الَّذِینَ لاَ یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرَامًا;(فرقان،72) بندگان خاص خداوند (عباد الرحمن) کسانى هستند که شهادت به باطل نمى دهند (و در مجالس باطل شرکت نمى کنند). و هنگامى که با لغو و بیهودگى برخورد کنند، بزرگوارانه از آن مى گذرند.

    4. آیه «وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ;(مؤمنون،3) مؤمنان کسانى هستند که از لغو و بیهودگى روى گردانند.

    5. آیه «وَ إِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْه;(قصص،55) هر گاه چیز بیهوده اى بشنوند از آن روى مى گردانند.

    به هر حال تکلیف ما این وسط چیه موسیقی غنایی چیه؟

    آهنگ ها و آوازها را مى توان به سه دسته تقسیم کرد:

    الف) آهنگ ها و آوازهایى که به شیوه مجالسِ عیش و عشرت و محافلِ رقص و پایکوبى اجرا مى شود و انسان را از حالتِ اعتدالِ فکرى و ذهنى دور مى سازد و به بى بند و بارى، لاقید بودن و بى تعهّد زیستن دعوت و تشویق مى کند که اصطلاحاً به آن «ساز و آوازهاى مبتذل» مى گویند.

    ب) آنهایى که هم از نظر محتوا (مضمون اشعار) داراى معنایى با شکوه و زیباست و هم از نظر اجرا، خوب و زیبا اجرا مى شود و در عین حال تناسب و شباهتى با ساز و آوازهاى مجالس لهو، عیش و عشرت و فساد ندارد. گوش دادن به نوع اوّل حرام است; امّا نوع دوم اشکال ندارد.

    ج) ساز و آوازهایى که نسبت به آن شک داریم و نمى دانیم آیا از نوع اوّل است تا از آن پرهیز کنیم و یا از نوع دوم است تا پرهیز لازم نباشد. گوش دادن به موارد مشکوک (نوع سوم) اشکال ندارد; امّا بهتر است که به این نوع آهنگ ها هم گوش نکنیم.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: پنج شنبه 85/4/1 ::: ساعت 10:0 صبح :::   توسط سعید شمس Saeeid shams 
    نظرات شما: نظر