دوستی دارم مسیحیست اتفاقا همین امشب بهش تلفن زدم و میلاد حضرت مسیح رو بهش تبریک گفتم
برای اولین بار وقتی صحبت از حضرت عیسی ع شد من گفتم ما مسلمونها معتقدیم حضرت عیسى (على نبینا وآله وعلیه السلام ) از پیامبران اولوالعزم است که بدون پدر متولد شد . او در گهواره با مردم سخن گفت و فرمود : من بنده خدایم و خداوند مرا پیامبر قرار داده است . (مریم ، 30) حضرت عیسى معجزات زیادى براى مردم آورد که از جمله آنها شفا دادن افراد کور و فلج و زنده کردن مردگان بود . وقتى آیین آن حضرت در شهرها پراکنده شد ، قوم یهود علیه آن حضرت توطئه کردند و قصد داشتند او را به شهادت برسانند ، ولى خداوند او را به آسمان برد (نساء ، 157 و 158)
ازم پرسید واقعا شما حضرت عیسی ع را قبول دارید گفتم اصلا یکی از شرایط مسلمانی این است که به پیامبران قبلی ایمان داشته و آن ها را باورداشته باشد واگر چنین اعتقادی نداشته باشد اعتقاداتش مشکل دارد بنابراین فرق من وتو این است که من هم مسلمان هستم و هم مسیحی اما تو مسلمان نیستی حالا بگذریم از این که تو مسیحی هم نیستی چون ما معتقدیم مسیحیت دچار انحراف شده یکی از انحرافاتشون همینه که عیسی را پسر خدا می دونند اما ببنید سرتاسر قرآن خداوند وقتی نام حضرت عیسی ع می آید می گوید: عیسی پسر مریم
داستان زندگى ایشان در سوره هاى آل عمران آیات 39 ـ 62 ، مریم آیات 19 ـ 35 و.. . آمده است
«وَإِذْ أَوْحَیْتُ إِلَى الْحَوَارِیِّینَ أَنْ ءَامِنُواْ بِى وَبِرَسُولِى ; (مائده ، 111) و به یادآور زمانى که به حواریون وحى فرستادم که به من و فرستاده من ایمان بیاورید .» مُسلّماً این وحى به وسیله فرشته نبوده ، بلکه به وسیله الهام در قلب و روح آنان بوده است و تا در انسان طهارت نفسانى و روح پاک نباشد ، تجلیگاه معرفت هاى الهى نخواهد بود
یکی دیگراز اعتقادات ما این است که آن حضرت همراه حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف ) دوباره به زمین برمى گردد و در کنار یاران امام زمان خواهد بود
واما اسلام ، تسلیم مطلق براى همه آن چه خدا اراده کرده مى باشد و جز مؤمنان مخلص هیچ کس این گونه اسلام نمى آورد آنان ضمن اعلام مسلمانى ، آمادگى خود را براى هرگونه کمک به حضرت مسیح (على نبینا وآله وعلیه السلام ) اعلام داشتند و در پاسخ دعوت او نگفتند : ما یاوران توایم ; بلکه براى این که نهایت توحید و اخلاص خود را به ثبوت برسانند و سخنشان هیچ بوى شرک ندهد ، گفتند : «ما یاران خداییم و آیین او را یارى مى کنیم و تو را گواه بر این حقیقت مى گیریم .
تمام شریعت ها و کتاب هاى آسمانى (موسى ، عیسى و.. .) در مسائل اصولى با یکدیگر هماهنگى دارند و هر پیامبر و کتاب آسمانى ، پیامبران و کتاب هاى آسمانى پیش از خود را تصدیق مى نماید ، و همه آن ها در پى هدف واحد ، یعنى تربیت و تکامل انسانند ، ولى در مسائل فرعى به مقتضاى تکامل تدریجى بشر با هم تفاوت هایى دارند ، و هر آیین تازه به مقتضاى زمان ، برنامه جدید و جامع ترى را ارائه مى نماید ; لذا از دیدگاه قرآن مجید هر کسى که در عصر خود به پیامبر برحق و کتاب آسمانى زمان خویش ایمان آورد ، و عمل صالح انجام داده اهل نجات است . ولى پس از ظهور اسلام و بعثت پیامبر اسلام به عنوان خاتم پیامبران تمام انسان ها تا برپایى قیامت موظفند که از دین اسلام و آیین پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)پیروى کنند .
بنابراین نظر قرآن مجید درباره مسیحیت این است که
شریعت حضرت عیسى (على نبینا وآله وعلیه السلام ) و انجیل واقعى را تصدیق مى کند و درباره آن
مى فرماید : « وَءَاتَیْنَـهُ الاِْنجِیلَ فِیهِ هُدىً وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ التَّوْریـةِ وَهُدىً وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِینَ ; (مائده ، 46) و انجیل را به او ]حضرت عیسى [دادیم که در آن هدایت و نور بود ; و (این کتاب آسمانى نیز) تورات را ، که قبل از آن بود ، تصدیق مى کرد ; وهدایت و موعظه اى براى پرهیزکاران بود .»
و در جاى دیگر خطاب به پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید : «کتاب را ]قرآن[ به حق بر تو نازل کرد ، که با نشانه هاى کتب پیشین ، منطبق است ; و «تورات » و «انجیل » را پیش از آن ، براى هدایت مردم فرستاد .» (آل عمران ، 3 ـ 4)
ـ مسیحیان را نیز همانند بقیه مردم ، به شریعت اسلام و قبول آیین پیامبر اکرم دعوت مى نماید; چنان که مى فرماید : «فَإِنْ ءَامَنُوا بِمِثْلِ مَآ ءَامَنتُم بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوا وَّإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا هُمْ فِى شِقَاق فَسَیَکْفِیکَهُمُ اللَّهُ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ ; (بقره ، 137) اگر آن ها نیز به مانند آن چه شما ایمان آورده اید ایمان بیاورند ، هدایت یافته اند ; و اگر سرپیچى کنند ; از حق جدا شده اند و خداوند شرّ آن ها را از تو دفع مى کند و او شنوا و داناست .» و در جاى دیگر مى فرماید : «وَمَن یَبْتَغِ غَیْرَ الاِْسْلَـمِ دِینًا فَلَن یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِى الاَْخِرَةِ مِنَ الْخَـسِرِینَ ; (آل عمران ، 85) و هر که جز اسلام ، دینى ]دیگر[ جوید ، هرگز از وى پذیرفته نشود و وى در آخرت از زیانکاران است .»
چرا که اولا : شریعت و کتاب حضرت عیسى (على نبینا وآله وعلیه السلام ) فقط مخصوص زمان خودش بوده نه الآن .
ثانیاً : آن چه الآن به عنوان دین و انجیل حضرت عیسى وجود دارد ، و عده اى از آن پیروى مى کنند مورد قبول قرآن نیست ، زیرا طبق تصریح مورخان ، و گواهى انجیل ها و سایر کتاب هاى آنان «انجیل » کتاب آسمانى حضرت مسیح از بین رفته و امروز در دست نیست ، و تنها بخش هایى از آن که در حافظه یاران او بوده مدت ها بعد از حضرت مسیح نوشته شده است که آن هم متأسفانه آمیخته با خرافات و افکار یارانش شده است . چنان که قرآن مجید مى فرماید : «پس واى بر آن ها که نوشته اى با دست خود مى نویسند ، سپس مى گویند : این از طرف خداست ، تا آن که آن را به بهاى کمى بفروشند پس واى بر آن ها از آن چه با دست خود نوشتند ; و واى بر آنان از آن چه از این راه به دست مى آورند!» (بقره 79))
و در جاى دیگر مى فرماید : «و از کسانى که ادّعاى نصرانیّت (و یارى مسیح ) داشتند (نیز) پیمان گرفتیم ; ولى آن ها قسمت مهمّى را از آن چه به آنان تذکر داده شده بود فراموش کردند» (مائده ، 14)
=========================
. براى مطالعه بیشتر به قصص قرآن ، صدرالدین بلاغى ، چاپ امیرکبیر ، قصص قرآن صحف
. منشور جاوید ، آیت الله جعفر سبحانى ، ج 12 ، ص 393
المیزان ، علاّمه طباطبایى ، ج 3 ، ص 236 ..
تفسیر نمونه ، آیت الله مکارم شیرازى و دیگران ، ج 2 ، ص 526
. آل عمران ، 20 ، 110 ; نساء ، 47 ; مائده 15 ، 16
. تفسیر نمونه ، آیة الله مکارم شیرازى ، ج 2 ، ص 310 ـ 313 و ج 23 ، ص 39
. درآمدى بر تاریخ ادیان در قرآن ، دکتر عبدالرحیم گواهى ، ص 215 ـ 232 و